Vår diskmaskin har gått sönder

Vår diskmaskin har gått sönder! Att ha en diskmaskin är för mig en självklarhet. En del kanske tycker att handdisk är den rätta vägen för att snåla in på sina utgifter. Om du har heta diskussioner med dig själv eller annan familjemedlem om diskmaskinens vara eller icke vara – här får du mitt argument och försvar till diskmaskinens givna plats i mitt hem.

Diskmaskinen ger mig mervärde genom att frigöra tid och arbete! Inte ens om man räknar in inköpskostnad och löpande förbrukningskostnad kan diskmaskinens plats i mitt kök ifrågasättas ur en ekonomisk synvinkel. Eftersom den frigör tid och därför ger mig mervärde i livet så klassar jag diskmaskinen som en aktiv utgift – och aktiva utgifter är inte prioriterat att spara på i mitt ekonomiska synsätt. Är du nyfiken på mer om detta så läs första delen om Aktiv och Passiv ekonomi.

Laga eller köpa en ny diskmaskin

Felet yttrar sig i att diskmaskinen fyller vatten, men vi tror att det är nästa steg då den ska värma vattnet eller skifta var det sprutas som det blir nåt fel. Vi fick rådet från tillverkaren att prova nollställa elektroniken genom att dra ur sladden och låta den stå i minst 30 minuter. Det löste inte problemet, tyvärr.

Ringde då till en lokal reparatör som skulle ha 700 kr bara för att komma och kolla på maskinen och lämna en offert. Han kunde inte ge några som helst fingervisningar om vad det skulle kosta utifrån det felmeddelande som maskinen ger. Tyvärr hade garantin gått ut och det har man ju nu lärt sig att inköp på Elgiganten inte alltid är de bästa ur den synpunkten – mycket kort garanti. Vi fick 2 års garanti medan andra ofta kan ge upp till 5 år.

Ett annat alternativ vore att utnyttja hemförsäkringen som tydligen ska täcka såna här saker. Självrisken för oss ligger på 2500 kr men alla utredningar, reparation eller nyköp skulle isåfall bekostas av försäkringsbolaget. Vi skulle alltså kunna få en fungerande maskin igen för 2500 kr. Dock finns ingen garanti om hur länge den kommer att fungera efter reparation. Om vi skulle få köpa ut en ny på försäkringen skulle vi räkna bort 10% per år på inköpsvärdet. Maskinen kostade 6900 kr när vi köpte den och det har gått 4 år. Vi skulle alltså få en ny diskmaskin isåfall värd 4 140 kr för en kostnad på 2 500 kr. MEN, det är försäkringsbolaget som väljer om reparation eller nyköp ska göras.

Vi har beslutat att köpa en helt ny diskmaskin och då med 5 års garanti denna gång. Jag tror det lönar sig i längden. Hur som helst kommer den att bespara mig massor av irritation, synliga diskberg och framförallt – mindre slöseri med tid!

Hans Rosling om tvättmaskinens viktiga roll

Om du inte har 9 minuter över vill jag att du tar dig tid och tittar på följande föredrag av Hans Rosling. Den berör en annan hushållsmaskin som haft stor påverkan på vårt samhälle i många positiva aspekter.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

fyra × 5 =